واردات نفت روسیه از ایران برای پوشش قرارداد نفتی با چین

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران: درحالی بعضی منابع از توافق صادرات روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران به روسیه خبر داده اند که فروش نفت روسیه به چین به وسیله قزاقستان به تاخیر افتاده و روسیه تا سرانجام 2014 نمی تواند به تعهد صدور 290 هزار بشکه در روز نفت به چین عمل کند.

واردات نفت روسیه از ایران برای پوشش قرارداد نفتی با چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران پایگاه اینترنتی کوارتز طی گزارشی نوشت: مسکو به صورت غیرعلنی و در تماس با آمریکا انجام مذاکره با ایران برای افزایش 50 درصدی صادرات نفت این کشور را تکذیب نموده است. اما اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه واقعا چنین تصمیمی گرفته باشد، این به دلیل جذابیت های یک قرارداد دلچسب با ایران و به رخ کشیدن سیاست خارجی مستقل مسکو است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در دیدار با همتای روسی اش، این موضوع را با لاورف مطرح نموده است. خبر این بود که بر اساس این توافق، ایران روزانه 500 هزار بشکه نفت به روسیه صادر خواهد نمود و در مقابل از روسیه کالا دریافت خواهد نمود. حجم نفت 500 هزار بشکه از آن جهت بسیار قابل توجه است که ایران در حال حاضر تنها یک میلیون بشکه در روز نفت صادر می نماید، در حالی که این میزان قبل از تحریم ها در سال 2011 سه برابر بود.

به گفته منابع مطلع، طرف روسی در گفت وگو با مقامات آمریکایی این خبر را تکذیب نموده است. اما دلیل عکس العمل تند کری این بود که انتشار گزارش مذکور دقیقا با 12 ژانویه، یعنی تاریخ توافق بر سر اجرای توافق هسته ای ژنو همزمان بوده است. دو طرف توافق کردند از 20 ژانویه توافق را اجرایی نمایند. اگر ایران بتواند با یاری روسیه صادرات نفت خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اهرم فشار غرب برای وادار کردن ایران به رسیدن به توافق نهایی در طی شش ماه آینده تضعیف خواهد شد.

جفری منکاف، عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در این باره گفت: روس ها مانعی بر سر راه امضای یک توافق اینچنینی خواهند بود، در حالی که گفت وگوها برای یک توافق جامع هسته ای در حال اجرا است.

اما همزمانی گفت وگوهای ادعایی با بعضی مسائل دیگر، نشان می دهد که هدف مسکو از امضای قرارداد اینچنینی با ایران چیست. مهمترین هدف، اجرای تعهدات توافق چین و روسیه برای عرضه 270 میلیارد دلار نفت خام است که در ژوئن گذشته به امضای دو کشور رسید و بر اساس آن مسکو متعهد شد که به مدت 25 سال روزانه 290 هزار بشکه نفت به چین صادر کند.

قرار است بخش عمده این نفت به وسیله میدان نفتی عظیم کاشگان قزاقستان تامین گردد، اما به دلیل نشت گاز، صدور نفت از این میدان حداقل تا سرانجام سال جاری به تاخیر افتاده است. نفت مورد احتیاج برای ارسال به چین می تواند در عوض از ایران تامین گردد و مازاد نفت ایران نیز در بازارهای دنیا به فروش برسد.

ست کلینمن، تحلیلگر مسائل نفتی گفت: من اطمینان دارم که روسیه بابت انعقاد این قرارداد نفتی تخفیف خوبی از ایران می گیرد، بنابراین چرا نباید این توافق را امضا کند.

52

منبع: تسنیم
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 462

به "واردات نفت روسیه از ایران برای پوشش قرارداد نفتی با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات نفت روسیه از ایران برای پوشش قرارداد نفتی با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید