میزبانی از گردشگران چینی در پساکرونا چگونه باشد

به گزارش مجله آراد، فاطیما کریمی در یادداشتی نوشت: اول از چین آغاز شد. کرونایی که یک سال ونیم است همه دنیا را در برگرفته و همه چینی ها و غذاهای عجیب و غریب چینی ها را عامل شیوع ویروس می دانند. مرزها باز بود و چینی ها به ایران رفت و آمد داشتند. یک شرکت هواپیمایی نیز مسافران این کشور را تا مدت ها جا به جا می کرد و تجار چینی به ایران می آمدند و می رفتند و واکنش تند مردم را دیدند.

میزبانی از گردشگران چینی در پساکرونا چگونه باشد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

مردم در کوچه و خیابان هر کجا توریست چینی می دیدند، واکنش نامناسبی داشتند. حضور توریستان چینی در موزه های تهران موجب شده بود که کارمندان موزه از آن ها فاصله بگیرند و برخورد خوبی نداشته باشند. راهنمایان توریستی که همراه این گروه ها بودند از رفتار کارکنان رستوران ها و موزه ها گلایه داشتند و می گفتند که اگر این افراد دارای ویروس بودند، مسئولان فرودگاه امام خمینی جلوی آن ها را می دریافتد، ولی مردم می گفتند که عملکرد متولیان در مرزها خوب نیست و تنها با دریافت درجه تب افراد نمی توان تشخیص داد که این ویروس در بدن شخص وجود دارد یا نه.

نگاه ایرانی ها به چینی ها در خیابان ها هم بد بود. توریستان از این موضوع ناراحت می شدند و آن را در شبکه های اجتماعی خودشان به اشتراک می گذاشتند. این رفتارها تنها در ایران نبود بلکه آن ها تا مدت ها به هر کشوری که سفر می رفتند چنین رفتارهایی را از جوامع می دیدند.

پس از آن که مرزهای کشورها بسته شد، باز هم انتشار تصاویر از چین و شرایط مردم در حال پخش بود و از رونق افتادن کسب و کارها موجب می شدند همه این کشور را مقصر کرونا بدانند.

اما پس از واکسیناسیون مردم در کشور چین و برداشتن ماسک در بسیاری از نقاط این کشور، عصبانیت ها بیشتر شد چرا که می گفتند عاملان شیوع ویروس از شر این بیماری راحت شدند و حالا نشسته اند به تماشای دیگران!

یک عامل دیگر نیز به این عصبانیت اضافه شد. آن هم حرف و حدیث هایی بود که بعد از قرارداد 25 ساله همکاری ایران و چین به وجود آمد. موضوع واگذاری جزایر به چینی ها و اختیارات به چشم بادامی ها.

در حال حاضر موضوع واکسیناسیون مردم کشورمان در حال سرعت بخشیدن است. سرعت این اقدام در کشورهای دیگر نیز بسیار زیاد شده و امید است که تا کمتر از یک سال دیگر تعدادی زیادی از مردم واکسینه شوند. در آن صورت رفت و آمدها به کشورها بیشتر خواهد شد و توریستان از مرزها تردد می نمایند. قطعاً با همکاری هایی که بین ایران و چین در زمینه های مختلف در حال اجرا است شاهد حضور توریستان چینی بیشتری در ایران چه توریستان تفریحی و چه تجار خواهیم بود.

اما واکنش مردم نسبت به آن ها چگونه خواهد بود؟ آیا مانند قبل از دیدن توریستان چینی خشنود می شوند یا به آن ها واکنش نشان می دهند؟ نکند اتفاقی بیفتد مانند بلایی که سر یکی از توریستان چینی در یکی از کشورها افتاد که منجر به زخمی شدن و حمله به او شده بود.

شاید از الان باید روی فرهنگ سازی مردم در پذیرش توریستان خارجی به خصوص چینی ها اقدامی گردد. شاید وقت آن رسیده که وزارت میراث فرهنگی برای بازار هدف توریستی خود چاره ای بیندیشد و از خواب غفلت بیدار گردد.

اما در این زمینه تا کنون چه اقدامی نموده است؟ آیا قرار نیست بعد از بازگشایی مرزها توریستان چینی که حالا از نظر مالی شرایط بهتری دارند را به ایران دعوت کنیم؟ آیا نمی خواهیم در نمایشگاه های توریستی چینی شرکت کنیم؟ سفارت کشورمان در چین در این زمینه چه وظیفه ای بر دوش دارد؟ آیا رایزنی فرهنگی ایران در چین هم مانند وزارت میراث فرهنگی در خواب غفلت به سر می برد؟ یا پرداختن به این موضوع را اصلاً جزو وظایف خود نمی داند؟

منبع: گردشبان
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1804

به "میزبانی از گردشگران چینی در پساکرونا چگونه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزبانی از گردشگران چینی در پساکرونا چگونه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید