فاجعه بعد از واکسن زدن در ایران

به گزارش مجله آراد، عضو کمیته علمی کشوری کرونا نسبت به فاجعه عادی انگاری پس از واکسن در ایران هشدار داد.

فاجعه بعد از واکسن زدن در ایران

مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر مردمان کشورمان موضوع ماسک زدن و فاصله اجتماعی را کمی فراموش نموده اند، زیرا تصور می نمایند با زدن واکسن دیگر نیازی به ماسک و موارد شیوه نامه های بهداشتی نیست.

او گفت: در کشور های دیگر حتی با این که 70 درصد مردمشان واکسن زده اند، باز هم شیوه نامه های بهداشتی رعایت می گردد. در حال حاضر واکسیناسیون ما در کشور بین 1 تا 1/5 درصد است، این شرایط موجود اصلا سازگاری با واکسیناسیون کامل، قطعی ندارد و نمی توانیم عادی انگاری کنیم که دیگر به ویروس منحوس کرونا مبتلا نمی شویم.

مردانی بیان نمود: در حال حاضر ما در معرض سوژه های جهش یافته جدید کرونا هستیم. به طور مثال ویروس هندی و آفریقایی، کالیفرنیایی، بیریتانیایی در کشور ما به خوبی جولان می دهند.

او گفت: از کجا معلوم است که واکسن های موجود می توانند بر ویروس های مختلف از جمله آفریقایی غلبه نمایند؟ در مطالعات ثابت شده است واکسن آسترازانکا روی گونه آفریقایی تاثیر خوبی ندارد. هنوز آحاد جامعه به شرایطی نرسیده اند که درصد قابل توجه ای از آن ها آنتی بادی محافظت نماینده ای در برابر کرونا را داشته باشند.

مردانی بیان نمود: الان موقعیتی نیست که بتوانیم زدن ماسک را فراموش کنیم و توجه ای به فاصله اجتماعی نداشته باشیم. حتی کشور هایی که بالای 60 درصد مردم خود را واکسینه کردند نباید عادی انگاری را رایج نمایند.

او گفت: طبق آنالیز های انجام شده که روی واکسن فایزر در آمریکا به بعضی افراد زده شد، به این نتیجه رسیدند برای این که حداقل و حداکثر کارایی واکسن تامین گردد باید جهت های زیادی را طی نمایند. واکسیناسیون ابتدا بعد از چند ماه دوز های آن تزریق شد و یک سال آنالیز های آن طول کشید زیرا این موضوع برای ایجاد اطمینان نسبت به واکسینه شدن افراد صورت گرفت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1807

به "فاجعه بعد از واکسن زدن در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه بعد از واکسن زدن در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید