صنعت فرش با کمترین سرمایه گذاری اشتغالزایی دارد

به گزارش مجله آراد، به گزارش خبرنگاران، فرشته دستپاک در جلسه کارگروه فرش استان کرمانشاه با اشاره به قدمت فرش دستبافت و گلیم در استان گفت: امروزه برای فراوری هر شغل 200 میلیون تومان باید هزینه گردد و این در حالی است که صنعت فرش دستبافت را می توان با 10 الی 15میلیون تومان سرمایه به فراوری محصولی پرداخت که هم مشتری و علاقمند در تمام جهان دارد و هم ارزش افزوده و سود آن چندین برابر هزینه هایش است.

صنعت فرش با کمترین سرمایه گذاری اشتغالزایی دارد

وی با بیان اینکه این صنعت را می توان در فضایی کم و یا حتی در منزل آن را راه اندازی کرد، اضافه کرد: استان کرمانشاه با توجه به قدمت تاریخی و برندهایی که در این زمینه دارد می تواند بخشی از میزان بیکاری موجودش را به وسیله سرمایه گذاری در صنعت فرش و گلیم کاهش دهد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: کرمانشاه در زمینه فراوری پشم خودکفاست و مازاد پشم فراوریی را به استان های دیگر صادر می نماید و باید این امر را به گونه ای مدیریت و برنامه ریزی کنیم که چرخه تبدیل پشم به نخ در همین استان انجام گردد تا نخ با قیمت پایین تری به دست فراوری کننده برسد.

وی با اشاره به سخنان معاون استاندار کرمانشاه در زمینه فراوری رنگ از گیاهان بیان کرد: در این زمینه کوشش هایی هم انجام شده تا این مسئله عملیاتی گردد.

دستپاک با تاکید بر لزوم بازگرداندن فرش به رنگهای طبیعی، توضیح داد: این مقوله می تواند کرمانشاه را هم به عنوان بزرگترین فراوری کننده رنگهای گیاهی مطرح کند.

وی به تاثیر توسعه فراوری فرش دستبافت در کاهش مهاجرت روستائیان به شهر نیز اشاره و توضیح داد: فرش دستبافت بخشی از هویت روستائیان ما است و زمانی که این صنعت را در منازل روستایی ترویج و حمایت گردد و امنیت شغلی ایجاد کنیم با کاهش مهاجرت روبرو و حاشیه نشینی کمتر می گردد.

رییس مرکز ملی فرش ایران فرش دستبافت و گلیم را جدای از نگاه مالی بخشی از هویت معنوی و تاریخی دانست و بر لزوم ترویج آن تاکید نمود.

وی در خاتمه گفت: مسئولان استان باید توجه جدی به فرش و گلیم استان داشته باشند و ما هم در مرکز ملی فرش کشور حاضر به هرگونه حمایت بخصوص در زمینه بازاریابی و فروش هستیم و امیدوارم که بتوانیم در این زمینه به همدیگر یاری کنیم.

راهنمایی حاتمی معاون امور مالی استاندار کرمانشاه هم در این جلسه با اشاره به قدمت چند هزار ساله فرش بومی استان کرمانشاه گفت: امروزه همه کارشناسان و علاقمندان به این صنعت استان کرمانشاه را با فرش سنقر و گلیم هرسین می شناسند و می توان گفت که در این زمینه استان ما دارای دو برند ملی و جهانی می باشد.

وی اضافه کرد: ظرفیت دامپروری استان کرمانشاه به اندازه ای است که سالانه بیش از 2000 تن پشم از استان خارج می گردد و با چندین برابر بیشتر به صورت نخ به دست فرشباف می رسد در حالیکه ما باید طرحاز پشم تا فرش را در استان به طور کامل اجرا کنیم تا چرخه بافت فرش از فراوری نخ گرفته تا رنگرزی و ریسندگی و ...همه در استان انجام گردد و برای بافنده به صرفه باشد و برای این منظور مدیریت مالی استان هم پای کار است و حمایت می نماید.

معاون امور مالی استاندار کرمانشاه با اشاره به مسائل موجود در استان در مورد سرمایه گذاری روی فرش دستبافت گفت: در استان کرمانشاه هیچگاه یک برنامه جدی و کامل در مورد فرش اجرایی نشده در حالیکه ظرفیت بسیار زیادی در این خصوص وجود دارد و ما امروز وظیفه داریم که این روند بی توجهی و بی برنامگی در صنعت فرش را متوقف کنیم و جدی تر و با نگاه فراوری ثروت و ایجاد اشتغال و با تکیه بر برندهای موجود این صنعت را تقویت کنیم و این مستلزم همت همگانی مسئولین و فراوریکنندگان است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 145

به "صنعت فرش با کمترین سرمایه گذاری اشتغالزایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت فرش با کمترین سرمایه گذاری اشتغالزایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید