شناسایی ویروس کرونای جهش یافته از روی علائم ظاهری و تست PCR امکان پذیر نیست

به گزارش مجله آراد، تهران (پانا) - یک فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید می نماید شناخت ویروس کرونای جهش یافته از نوع انگلیسی، چینی یا برزیلی از روی علائم ظاهری بیمار امکان پذیر نیست.

شناسایی ویروس کرونای جهش یافته از روی علائم ظاهری و تست PCR امکان پذیر نیست

به گزارش ایرنا، مسعود مردانی گفت: کرونای جهش یافته انگلیسی هیچ علائم خاصی ندارد و اگر موردی خیلی شدید باشد یا در منطقه ای مانند خوزستان شیوع بیشتری پیدا کند، وزارت بهداشت نمونه ها را مورد آنالیز مجدد قرار می دهد.

وی همچنین تاکید نمود: اینکه از روی علائم ظاهری فرد بتوان تشخیص داد ویروس کرونا انگلیسی، چینی یا برزیلی و غیره است، هنوز امکان پذیر نیست.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری ادامه داد: اگر هم معین گردد که کرونا انگلیسی یا چینی یا برزیلی است، تفاوتی نمی کند، درمان یکی است، البته ممکن است خطرناک تر باشد اما مهمترین نکته پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس است.

این فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در مورد اینکه اگر فردی احساس کرد دچار کرونای جهش یافته شده است، چگونه باید آن را تشخیص دهد، شرح داد: کسی که کرونا انگلیسی گرفته یا مشکوک به این بیماری است، به طور حتم نمونه ویروس به لحاظ ژنتیکی از سوی مراکز مربوط به وزارت بهداشت مورد آنالیز و مطالعه قرار می گیرد و آنجا آزمایش و معین خواهد شد.

وی توضیح داد: برای تشخیص ویروس کرونا ابتدا باید از بیمار آزمایش PCR گرفت تا اگر مثبت بود، برای تشخیص کرونای جهش یافته انگلیسی از گونه اول آن، آزمایش ژنتیک تحت عنوان ژنوم سیکوئنسینگ انجام گردد.

به گفته مردانی، تفاوت این آزمایش با آزمایش هایی که تا به امروز صورت گرفته در این است که در این PCR تنها روی یک مولکول خاص تست و مطالعه صورت می گیرد و در مرحله بعدی درخت ژنتیکی ویروس و زنجیره های آن برای شناسایی نوع آن مورد آنالیز قرار می گیرد.

وی افزود: معین شدن نتیجه این آزمایش ها، ممکن است بین چهار تا پنج روز و گاهی یک هفته زمان احتیاج داشته باشد.

مردانی تاکید نمود: به طور کلی انجام تست PCR برای تشخیص ویروس انگلیسی کرونا کافی نیست و مراکز مرجع که قدرت دسته بندی ویروس را دارند؛ می توانند این ویروس را تشخیص دهند.

فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در مورد نقش ژنتیک در مبتلا شدن به بیماری کرونا گفت: به احتمال زیاد حساسیت های ژنتیکی نسبت به دریافت گونه های مهاجم ویروس کرونا و سویه های جهش یافته نقش به سزایی دارد، اما تا به امروز به دلیل جدید بودن این بیماری اطلاعات متقن در این باره منتشر نشده است.

وی تاکید نمود: تفاوت های ژنتیکی موجود در کشورهای مختلف نشان داده است بعضی کشورها کمتر و بعضی کشورها نیز بیشتر به این ویروس واکنش نشان داده اند.

مردانی افزود: به عنوان مثال در کشوری مانند ویتنام بسیاری از مردم دچار کرونا نمی شوند یا اگر مبتلا شدند، منجر به مرگ نشده است اما در بسیاری از کشورها همچون آمریکا، انگلیس و برزیل بسیاری از مردم این بیماری را گرفته اند و فوت نموده اند، بنابراین تفاوت های ژنتیکی خیلی می تواند تاثیرگذار باشد.

کرونا، آنفلوآنزای پیشرفته نیست

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اینکه بعضی بیماری کرونا را انکار می نمایند، گفت: افرادی که در داخل یا خارج از کشور ادعا می نمایند کرونا دروغ است، مشکل دارند؛ پس مرگ بسیاری از مردم جهان در طول یک سال اخیر به چه دلیلی بوده است.

مردانی در مورد اینکه گفته می گردد ویروس کرونا همان آنفلوآنزای پیشرفته است و تنها نام آنفلوآنزا به کووید 19 تغییر پیدا نموده است، بیان نمود: اینگونه صحبت ها کاملا غیرعلمی و بی پایه و اساس است و هنوز با وجود بسیاری از مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در جهان بسیاری از ابعاد این ویروس پیچیده شناسایی نشده است.

سفر، احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد

وی با اشاره به تعطیلات نوروزی، توصیه کرد: برای دید و بازدیدهای نوروزی به خصوص با افراد مسن از تماس های تصویری استفاده گردد تا جان خود و اطرافیان به خطر نیفتد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: افرادی که به سفر می فرایند، باید بدانند ممکن است به کرونا دچار شده و بیمارستان های محدود این مناطق بیش از حد با ازدحام بیماران روبرو شوند.

مردانی همچنین بیان نمود: مردم باید بدانند که پزشکان و کادر درمانی کشور که در طول یک سال گذشته متحمل سختی های فراوانی شده اند نیز صاحب خانواده و پدر و مادر هستند و علاقمندند والدین خود را در آغوش بگیرند اما فعلا شرایط مناسب نیست.

منبع: خبرگزاری پانا