سورن پلاس توربو؛ محصول تازه نفس ایران خودرو

به گزارش مجله آراد، سورن پلاس توربو نسبت به سورن توربو موجود در بازار، با بهبود عملکرد فنی همراه شده و سیستم اینترکولر و برنامه ریزی آن متحول شده است. این خودرو با پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 توان فراوری 150 اسب بخار را با گشتاور 215 نیوتن متر دارد. در سورن پلاس توربو هم جعبه دنده 5 سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلو می رساند. نکته مهم اینجاست که بازدهی و یکنواخت بودن عملکرد در این نمونه سورن به مراتب بهتر از سورن توربو فعلی خواهد بود.

سورن پلاس توربو؛ محصول تازه نفس ایران خودرو

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

خبرنگاران| سمند که نخستین بار سال 80 وارد جاده های کشور شد، حالا قرار است هشتیمن فیس لیفت آن، با نام سورن پلاس توربو از سوی ایران خودرو وارد بازار گردد. آنالیز ها نشان می دهد که سورن پلاس توربو با تغییراتی جزئی نسبت به نسخه های پیشین عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگاران، شرکت ایران خودرو تغییرات کوچکی را در چراغ های جلو و عقب، سپر جلو، رینگ های آلومینیومی و نمای داخل کابین اعمال نموده است.

سورن پلاس که ابتدا گفته می شد تنها در نسخه بنزینی تنفس طبیعی و بنزینی توربو به بازار عرضهه می گردد، اما حالا با آماده شدن نمونه نهایی توربو CNG، این خودرو در ماه های آینده توسط سازمان فروش ایران خودرو به فروش خواهد رسید.

آخرین اخبار منتشر شده درباره این خودرو نشان می دهد که سورن پلاس وارد فاز قیمت گذاری شده است. در آخرین نامه نگاری شورای رقابت با وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو، عنوان شده است که سورن پلاس وارد فرایند ارزش گذاری شده و بهای آن نیز به خودروساز اعلام شده است.

البته تا به امروز ایران خودرو قیمت نهایی این خودرو را اعلام ننموده و معین نیست که این خودرو در چه سطح قیمتی عرضه می گردد.

سورن MUX، سورن ELX، سورن ELX EF7، سورن ELX EF7 با استاندارد یورو4، سورن ELX EF7 توربو شارژر، سورن سال نسخه های فیس لیفت پیشین خودروی سمند هستند که تا به امروز به بازار عرضه شده اند.

براساس گزارش ها، سورن پلاس توربو نسخه ای از فیس لیفت سورن است که فراوری آزمایشی آن شروع شده و در حال حاضر نمونه اولیه آن با پلاک ملی در اختیار ترابری ایران خودرو است. سورن پلاس توربو نسبت به سورن توربو موجود در بازار، با بهبود عملکرد فنی همراه شده و سیستم اینترکولر و برنامه ریزی آن متحول شده است.

این خودرو با پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 توان فراوری 150 اسب بخار را با گشتاور 215 نیوتن متر دارد. در سورن پلاس توربو هم جعبه دنده 5 سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلو می رساند. نکته مهم اینجاست که بازدهی و یکنواخت بودن عملکرد در این نمونه سورن به مراتب بهتر از سورن توربو فعلی خواهد بود.

آن طور که معین است، در سورن پلاس توربو کروز کنترل به صورت پایه نصب می گردد و بعضی اجزا مانند موکت کفپایی و دوخت دور فرمان، متفاوت از نمونه تنفس طبیعی انتخاب شده است. همچنین در کاسه چراغ های جلو خط کشی قرمز رنگ دیده می گردد.

نسخه گازسوز از سورن پلاس همچنان در مراحل مهندسی و آزمایش به سر می برد و چند ماهی مانده است تا نسخه نهایی آن آماده عرضه گردد. در سورن پلاس توربو دوگانه سوز از پیشرانه TC7 پلاس (EF7 توربو پلاس) استفاده شده و با همان حجم موتور، بازدهی به مراتب بهتری برای سورن پلاس فراهم شده است.

این پیشرانه به زمان بندی هوشمند سوپاپ های دوگانه مجهز است که نسبت به EF7 و TC7 معمولی، فناوری بهتری را دارد. سورن پلاس توربو CNG می تواند تا 163 تا 170 اسب بخار را با گشتاور 235 تا 250 نیوتن متر فراوری کند که به مراتب قدرت بیشتری را نسبت به سایر محصولات ایران خودرو تحویل راننده می دهد.

در این خودرو شاهد هستیم که به خاطر ارتقای فناوری پیشرانه، مصرف بنزین سورن پلاس توربو CNG نسبت به نمونه 150 اسب بخار حدود 1 لیتر کاهش پیدا نموده و از طرفی با اعمال ضرایب تراکم جدید، هماهنگی بیشتری با بنزین های فراوریی دارد. همچنین با ارتقای سامانه خنکاری در سورن پلاس توربو CNG، عملکرد این خودرو در حالت استفاده از گاز طبیعی تایید شده و توانسته تا تست های دوام را پشت سر بگذارد.

یکی از تغییرات ساختاری در سورن پلاس توربو دوگانه سوز نسبت به سایر نسخه های سورن فیس لیفت، تغییر سینی عقب خودرو است.

مهندسان ایران خودرو سینی کف این خودرو را تغییر داده اند و مخزن گاز طبیعی 120 کیلویی (منظور جرم خالص مخزن است و اشاره ای به حجم جایگیری گاز طبیعی نشده است) را زیر محوطه فضای بار و صندوق عقب قرار داده اند. با این کار فضای صندوق سورن پلاس توربو دوگانه سوز به مراتب بیشتر از حجم صندوق سایر خودرو های دوگانه سوز ایران خودرو است.

یکی دیگر از نکته های قابل توجه در مورد این نسخه سورن پلاس، عملکرد اصلی آن با سوخت گاز طبیعی است. مهندسان ایران خودرو سورن پلاس توربو دوگانه سوز را به شکلی طراحی نموده اند که راننده بیشترین پیمایش را با گاز طبیعی داشته باشد.

با هر بار سوخت گیری کامل مخزن گاز سورن پلاس توربو CNG می تواند نزدیک به 400 کیلومتر را پیمود و برای همین حجم باک بنزین این خودرو نسبت به نمونه های تک سوز کاهش پیدا نموده است. به گفته مهندسان این شرکت، در سورن پلاس توربو CNG از باک بنزین 10 یا 30 لیتری استفاده خواهد شد.

سورن پلاس توربو دوگانه سوز در هر کیلومتر 120 گرم دی اکسید کربن فراوری می نماید که به مراتب کمتر از سایر رقبا است. همچنین استاندارد آلایندگی پیشرانه TC7 پلاس مطابق با یورو 5 و یورو 6 طراحی شده است. سورن پلاس توربو CNG این قابلیت را دارد تا شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 9.7 ثانیه ثبت نماید و به سرعت فراتر از 215 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

این احتمال وجود دارد که جعبه دنده 6 سرعته دستی ایران خودرو بر روی سورن پلاس توربو دوگانه سوز نصب گردد. البته که فعلا تست های فنی این خودرو با جعبه دنده 5 سرعته دستی انجام می گردد و نمونه اولیه آن، با ظاهر قدیمی آماده تست های جاده ای شده است.

عموما فیس لیفت ها در سه گروه طراحی مجدد (Redesign)، تغییرات ظاهری عمده (Major Facelift) و جزئی (Minor Facelift) تقسیم بندی شده که قطعا ایران خودرو تنها در دسته آخر تخصص دارد.

اما کارشناسان حوزه خودرو می گویند واقعیت این است که سمند خود بر پایه پژو 405 ساخته شده و در واقع بر روی شاسی و پلتفرم این خودرو سوار است. با توجه به مسائلی فراوانی که دامنگیر نسخه ها و فیس لیفت های متفاوت این خودرو شده دیگر تغییرات جزئی کارساز نبوده و احتمالا ایران خودرو تنها با طراحی مجدد می تواند از این مسائل رهایی پیدا کند.

آن ها معتقدند که تغییرات جزئی و عرضه فیس لیفت های متنوع نمی تواند مسائل فراوان سدان ملی را حل نماید. خطوط و فرم کلی بدنه سمند قدیمی شده و نیاز به نسلی جدید دارد.

این دسته از کارشناسان می گویند که نقاط کور خودرو به همراه ستون های نسبتا پهن، جایگاه های نامناسب، صدای بالای موتور، مصرف بالای سوخت و شرایط نه چندان مناسب سیستم تعلیق و یاری فنر ها تنها گوشه ای از مسائل سمند است که مصرف کنندگان به ستوه درآورده است.

آن ها یادآور شده اند که یکی از عمده نقاط ضعف تقریبا تمامی خودرو های ایرانی کیفیت و ایمنی پایین آن هاست. ایران خودرو می تواند با طراحی مجدد یک مدل ایده آل یا به عبارت دیگر عرضه خودرویی بر روی یک پلتفرم بهتر با این چالش قدیمی و پیچیده مبارزه نموده و سیل عظیمی از مشتریان جدید را به سمت خود روانه کند.

منبع: فرادید
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1334

به "سورن پلاس توربو؛ محصول تازه نفس ایران خودرو" امتیاز دهید

4 کاربر به "سورن پلاس توربو؛ محصول تازه نفس ایران خودرو" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سورن پلاس توربو؛ محصول تازه نفس ایران خودرو"

1 دیدگاه

آریان 20 اسفند 1400

کی معرفی می شود

پاسخ به آریان
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید