خبرنگاران چابهار؛ آینه تمام نمای آرمان های نظام

به گزارش مجله آراد، چابهار- خبرنگاران- امروز و در چهل ودومین بهار انقلاب، چابهار خبر از همان آرمان شهری می دهد که آینه تمام نمای تحقق آرمان های انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است.

خبرنگاران چابهار؛ آینه تمام نمای آرمان های نظام

درونزایی و خوداتکایی، اقتدار و استقلال، امنیت غذایی و خودکفایی، توسعه مناطق محروم و توزیع امکانات، نوآوری و تعالی و پرهیز از عقب ماندگی، جملگی در میان اهداف و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی جای دارد؛ آرمان هایی که چراغ راه بوده و گام زدن در راستا تحقق آن ها، کشور را به سرمنزل پیشرفت هدایت می کند. لیکن مصادیق این آرمان های متعالی در چهل ودومین بهار انقلاب در منطقه آزاد چابهار تجلی یافته و بدون تردید باید آزاد شدن ظرفیت های این نقطه استراتژیک از خاک ایران را دستاورد بزرگ نظام جمهوری اسلامی به شمار آورد.

اینکه امروز کانال سوئز استراتژیک ترین محور ترانزیتی جنوب و شمال به شمار می رود، ناشی از غفلت تاریخی چابهار در 100 سال گذشته است. بدیهی است که تعلل یا تعمدی تاریخی در ابتدای قرن حاضر، مانع رسیدن راه آهن به چابهار شد و شکوفایی ظرفیت های چابهار به تعویق افتاد. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نقش آفرینی چابهار در تحقق آرمان ها و اهداف انقلاب آغاز شد. گام نخست، سال های سخت جنگ تحمیلی و متجاوزانه عراق بود که چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی و البته به دور از مناقشات خلیج فارس، بار تبادلات تجاری کشور را به دوش کشید.

جنگ تحمیلی با دفاع مقدس جوانان غیور ایران اسلامی به سرانجام رسید و برهه سازندگی و آبادانی از راه رسید؛ در این برهه و همزمان با سال های سرانجامی دهه 60، نگاه ها به سوی ذات راهبردی چابهار چرخید و منطقه آزاد به چابهار آمد تا مکران محور توسعه شود و البته چهارراه تجارت جهان. چابهار دهه اول فعالیت را صرف مهیا کردن زیرساخت ها کرد، دهه دوم را به خوداتکایی و آسیب شناسی گذارند و دهه سوم با پشت سر گذاشتن موانع بزرگی چون مرزهای ناکارآمد، در راستا توسعه قرار گرفت. اما امروز و در آستانه دهه چهارم، از چابهاری صحبت می کنیم که مرزهای کارآمدی را یافته، بندرش در حال فعالیت است، راه آهنش در شرف بهره برداری بوده و فرودگاهش در دست احداث و شکل گیری است. در نهایت در عین حال خارج از کمربند تحریم هاست؛ چراکه منافع کشورهای زیادی به عبور از چابهار گره خورده است.

امروز و در چهل ودومین بهار انقلاب، چابهار خبر از همان آرمان شهری می دهد که آینه تمام نمای تحقق آرمان های انقلاب و دستاورد جمهوری اسلامی ایران است: نوآور و توانمند با اقتصادی درونزا برون گرا که توسعه نواحی پیرامونی را هم رقم خواهد زد. آری؛ چابهار امروز در راستای قرار گرفته که دهه پیش روی آن به هیچ عنوان با امروز قابل مقایسه نخواهد بود. چابهار 1410 قطب اقتصادی کشور خواهد بود که نه تنها محور توسعه سواحل مکران بلکه نگین توسعه ای کشور می شود.

* عبدالرحیم کردی رییس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار

منبع: ایرنا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1652

به "خبرنگاران چابهار؛ آینه تمام نمای آرمان های نظام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چابهار؛ آینه تمام نمای آرمان های نظام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید