خبرنگاران روانشناسان: سلامت روانی جامعه از اطلاعات غیرمعتبر مربوط به کرونا آسیب دید

به گزارش مجله آراد، اصفهان- خبرنگاران- انتشار اخبار منابع غیرمعتبر در باره راه های پیشگیری، مقابله، سرایت و پیامدهای بیماری کرونا از یک ماه اخیر در شبکه های اجتماعی به اعتقاد جمعی از روانشناسان اصفهان به سلامت روحی و روانی مردم آسیب زده است.

خبرنگاران روانشناسان: سلامت روانی جامعه از اطلاعات غیرمعتبر مربوط به کرونا آسیب دید

این عده معتقدند که مردم باید با اکتفا به اطلاعاتی که تا به امروز در باره علت و راه های ابتلا و موارد پیشگیری دریافت نموده اند به محدود کردن کسب اطلاعات در باره بیماری از منابع غیرمعتبر و شبکه های اجتماعی مختلف بپردازند و بدون هرگونه تشویش و اضطراب، دوران قرنطینه خانگی را با آرامش و سلامت روحی و روانی بگذرانند.

یک روانشناس بالینی یکی از مراکز مشاوره اصفهان در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه هرگونه اضطراب و نگرانی می تواند زمینه ساز بیماریهای جسمی در افراد گردد، اظهارداشت: در شرایطی که افراد خانواده در کنار یکدیگر دوران قرنطینه را سپری می نمایند نباید اجازه دهند که نگرانی روحی، این شیوه پیشگیری را در آنها بی تاثیر کند.

افسانه برومند توضیح داد: با گذشت بیش از یک ماه از ورود این ویروس به کشور و اطلاعات بسیاری که در این زمینه منتشر شد، دیگر احتیاجی نیست که افراد با توجه به اطلاعات منابع نامعتبر و نامشخص، ذهن خود را درگیر و بیمار نمایند.

به گفته وی افراد باید دریافت هرگونه خبر به ویژه اخبار جدید در زمینه ویروس را به یک بار در روز و آن هم از منابع خبری معتبر محدود نمایند.

این روانشناس تاکید نمود: دریافت اطلاعات نادرست از دیگران در باره بحران کرونا و انتقال آن به اعضای خانواده به ویژه بچه ها و نوجوانان موجب ایجاد ترس و وحشت و به خطر افتادن سلامت روحی آنها تا حد افسردگی می گردد.

وی یادآور شد: افراد باید به جای نگرانی بیش از حد با رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه، قدر دوران در کنار هم بودن در چهاردیواری امن خانه را بدانند تا بسلامتی دوره این بحران سپری گردد.

برومند، صحبت کردن در باره سرانجام این بحران و تماشای دوباره طبیعت زیبای بهاری و بازگشت زندگی به روال عادی را در بین اعضای خانواده، در تقویت روحی و روانی افراد بسیار مهم و تاثیرگذار دانست.

وی از فعالان شبکه های اجتماعی خواست که از انتشار اخبار سطحی و بدون سند و مدرک و غیرضروری برای عموم خودداری و یاری نمایند تا این شرایط به نحو خوب و در آرامش عمومی طی گردد.

روانشناس ارشد بالینی یکی دیگر از مراکز مشاوره بهزیستی اصفهان گفت: حس امید به زندگی، افراد را به سمت رعایت رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه می کشاند بر این اساس افراد باید مراقب باشند تا هر عاملی که این آرامش و امید را از آنها سلب می نماید از خود دور نمایند.

زهره کثیری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: با توجه به اینکه روحیه افراد از لحاظ سطح قوت و ضعف با یکدیگر متفاوت است بسیاری از مطالب و خبرها می تواند افراد دارای اعتماد به نفس پایین را نگران و بیمار سازد.

وی بیان داشت: بر این اساس، افراد باید با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی و صرف ماندن در منزل، به عبور از شرایط بحران این بیماری یاری نمایند.

این روانشناس با اشاره به حساسیت روحی افراد کهنسال و بچه ها، پخش مداوم اخبار از تلویزیون، رادیو و شبکه های اجتماعی در منزل را تهدیدنماینده سلامت روحی و جسمی آنها دانست.

وی با تاکید براینکه ابتلا به ویروس کرونا یک بیماری خطرناک و خطری جدی برای سلامت جامعه است، گفت: افراد در روبروه با این بیماری متفاوتند، عده ای از اساس، این بیماری را انکار می نمایند و پیغام های سلامت را جدی نمی گیرند زیرا به علم اعتماد ندارند که این آفتی برای جامعه است.

کثیری اضافه نمود: در مقابل، طیف دیگری به اخبار و توصیه های بهداشتی بیش از حد دقت و عمل می نمایند که همین امر نیز آنها را با اضطراب و وسواس روبرو می سازد.

وی توضیح داد: بنابراین به همه افراد توصیه می گردد که رویه واقع بینی را در پیش بگیرند و با اعتماد به سطح علم موجود در دنیا و کشور و وجود افراد دانشمند و پزشک یاری نمایند تا این شرایط بحرانی سپری گردد.

این روانشناس، رعایت بهداشت فردی و عمومی، خرید لوازم بهداشتی در حد احتیاج و توجه به توصیه های مسوولان ستاد کنترل بیماری کرونا در کشور به ویژه تاکید بر در خانه ماندن را از مهمترین موارد برای گذر از دوره بحرانی موجود برشمرد.

رییس پلیس فتا استان اصفهان به شهروندان توصیه کرد که اخبار و اطلاعیه های لازم در باره بیماری کرونا را از منابع رسمی و سایت وزارت بهداشت دریافت نمایند.

سرهنگ مصطفی مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: همزمان با ورود این ویروس به کشور و بوجود آمدن شرایط خاص، بعضی با هدف تشویش اذهان مردم و سرگرمی خود اقدام به انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی کردند که شناسایی این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

وی گفت: بتازگی فردی که در یک استودیوی خانگی در اصفهان اقدام به ضبط فایل های صوتی در باره تعداد بستری شدگان و فوتی های ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان های اصفهان و پخش آن در فضای مجازی می کرد، شناسایی و دستگیر شد.

رییس پلیس فتا اصفهان یادآور شد: بر اساس ماده 18 قانون جرایم رایانه ای، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی از طریق سامانه رایانه ای یا مخابراتی، اکاذیبی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، مجرم و به مجازات مشخص شده در قانون محکوم می گردد.

وزارت بهداشت روز پنجشنبه هفتم فروردین اظهار داشت: تا به امروز 29 هزار و 406 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، 2 هزار و 234 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده و 10 هزار و 457 نفر بهبود یافته اند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ششم فروردین، تا کنون 800 بیمار مبتلا به کرونا در این استان (به جز شهرستان های کاشان و آران و بیدگل) از بیمارستان ترخیص شدند که حدود 50 درصد از کل مبتلایان به این بیماری هستند.

وزارت بهداشت در چند روز گذشته آمار تفکیکی مبتلایان به کرونا را در استان اصفهان اعلام ننموده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1014

به "خبرنگاران روانشناسان: سلامت روانی جامعه از اطلاعات غیرمعتبر مربوط به کرونا آسیب دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روانشناسان: سلامت روانی جامعه از اطلاعات غیرمعتبر مربوط به کرونا آسیب دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید