خبرنگاران حدود 10 هزارهکتار اراضی گیلان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد

به گزارش مجله آراد، رشت - خبرنگاران - مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از سال 92 تا به امروز 9.5 هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان به سیستم نوین آبیاری تجهیز شده است.

خبرنگاران حدود 10 هزارهکتار اراضی گیلان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد

دکتر مجتبی شاه نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: پیش از این نیز 10 هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبکمک مجهز بودند که این رقم اکنون به بیش از19.5 هزار هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه 28 درصد از مجموع باغات و اراضی کشاورزی گیلان در دولت یازدهم و دوازدهم به سیستم نوین آبکمک تجهیز شده اند، اضافه کرد: در سال های اخیر با وجود مسائل مختلف اقتصادی شامل تورم و تحریم از آنجا که تقویت کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه از اولویت های دولت بوده در زمینه پیشبرد طرح های آبکمک با ارائه یارانه شاهد حمایت های کم نظیری از کشاورزان بوده ایم.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال نیز حدود 2 هزار و 137 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبکمک مجهز شده اند و 2 هزار و 416 هکتار از مزارع و باغ های گیلان نیز در حال تجهیز هستند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح های آبکمک نوین در دست اجرا مساحت اراضی کشاورزی تجهیز شده استان به 24.5 هزار هکتار افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: یکی از راه های تحقق کشاورزی مدرن و ارتقای بهره وری در این بخش و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، تجهیز باغات و اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبکمک است که این مهم در دولت فعلی به بهترین شکل مورد توجه قرار گرفته و از اولویت های اساسی وزارت جهاد کشاورزی به شمار می رود.

شاه نظری تجهیز باغات و اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبکمک را موجب کاهش قابل توجه مصرف آب در این بخش، پایدار شدن فعالیت های کشاورزی و رشد عملکرد و کمک به بهبود تولید محصولات دانست و گفت: با اجرایی شدن طرح بیش از 35 درصد از تلفات انتقال آب کاهش می یابد.

استان گیلان دارای 349 هزار هکتار اراضی کشاورزی است، که حدود 34 هزار هکتار قابلیت اجرای سامانه های آبکمک نوین را دارد.

317 هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

گیلان دارای 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری است.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1630

به "خبرنگاران حدود 10 هزارهکتار اراضی گیلان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود 10 هزارهکتار اراضی گیلان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید