توافق هسته ای ایران پروژه صادرات نفت کانادا به اروپا را منتفی کرد

به گزارش مجله آراد، خبرنگاران: توافق هسته ای 5+1 با ایران آخرین میخ بر تابوت پروژه 12 میلیارد دلاری صادرات نفت کانادا به اروپا است که به دلیل افت 50 درصدی قیمت نفت از سال گذشته تردیدها نسبت به آن افزایش یافته بود.

توافق هسته ای ایران پروژه صادرات نفت کانادا به اروپا را منتفی کرد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری دی استار توافق هسته ای با ایران علاوه بر حل یک بحران تاریخی، آخرین میخ بر تابوت پروژه پیشنهادی 12 میلیارد دلاری انرژی ای است که هدف از آن فروش نفت آلبرتای کانادا به اروپا بود.

این پروژه، طرحی برای انتقال پرهزینه ترین نفت دنیا از عرض یک قاره و یک اقیانوس به بازار اروپا بود، یعنی جایی که تقاضا برای نفت در آن در مواجهه با کوشش ها برای مقابله با گرم شدن زمین در حال کاهش است.

ایران که به تازگی از بند تحریم های غرب رها شده، میخواهد برای تقویت اقتصاد خود نفت بیشتری با بازارهای دنیا صادر کند.

از نظر ذخایر نفتی، ایران پس از کانادا چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت دنیا را در اختیار دارد. میزان ذخایر نفتی کانادا حدود 175 میلیارد بشکه و ذخایر نفت ایران 150 میلیارد بشکه تخمین زده شده است. تفاوت در اینجاست که نفت کانادا جزو پرهزینه ترین نفت های دنیا است، اما نفت ایران در زمره ارزان ترین نفت های دنیا به لحاظ هزینه استخراج قرار گرفته است.

هزینه استخراج نفت ایران از هر کشوری به استثنای عربستان کمتر است. ایران می تواند نفت کم هزینه خود را به راحتی به اروپا صادر کند.

2 سال قبل، زمانی که اولین بار پیشنهاد پروژه انتقال نفت کانادا به اروپا موسوم به ایست مطرح شد، تردیدهای بسیاری در خصوص عملیاتی شدن این پروژه مطرح شد.

تردیدها نسبت به این پروژه با کاهش 50 درصدی قیمت نفت در سال گذشته افزایش یافته است. اما توافق هسته ای ایران و قدرت های دنیای آخرین میخ بر تابوت این پروژه بود. اکنون این پروژه تنها در انتظار یک مراسم خاک سپاری آبرومندانه است.

155

منبع: تسنیم
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 366

به "توافق هسته ای ایران پروژه صادرات نفت کانادا به اروپا را منتفی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق هسته ای ایران پروژه صادرات نفت کانادا به اروپا را منتفی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید