بهبود سیستم های تهویه در شهر زیرزمینی در ایام کرونا

به گزارش مجله آراد، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از بهبود سیستم تهویه در شهر زیرزمینی متروی تهران و حومه اطلاع داد و گفت: با تغییر برنامه سیستم تهویه ایستگاه ها و قطار ها کوشش نموده ایم جریان هوا را افزایش دهیم.

بهبود سیستم های تهویه در شهر زیرزمینی در ایام کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، فرنوش نوبخت با اشاره به اینکه تردد در شهر زیرزمینی (مترو) با شیوع ویروس کرونا با، اما و اگر هایی رو برو شد اضافه کرد: ما در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از همان روز های ابتدایی کوشش کردیم طبق پروتکل های بهداشتی و استفاده از تجربه سایر مترو ها در دنیا بدون هیچ وقفه ای ایمن ترین خدمات را به مسافران ارائه دهیم.

وی توضیح داد: به جهت اهمیت افزایش جریان هوا طبق دستور العمل های ستاد مبارزه با کرونا با تغییر برروی سیستم تهویه قطار ها و ایستگاه ها سعی کردیم تا کیفیت مطلوب عنوان شده را محقق سازیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اضافه کرد: امیدواریم با این کار نگرانی در مورد احتمال انتقال کرونا در مترو کاهش یابد، اما از شهروندان و مسافرا می خواهیم همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از سفر های غیر ضرور بخصوص در ساعات پیک خوداری نمایند.

نوبخت با اشاره به اینکه قطار های متروی تهران در دو نوع AC و DC در خطوط فعال هستند گفت: درهر واگن دو سیستم تهویه مجزا وجود دارد که در قطار های DC برای افزایش جریان هوا دریچه های ورودی هوای سیستم های تهویه را در حالت دائم باز قرارداده ایم و تعدادی از پنجره ها را نیز باز کرده ایم، اما در قطار های AC به علت نداشتن پنجره از مجموعه 14 سیستم تهویه، 5 سیستم را از حالت تهویه خارج و در حالت دمنده تنظیم کرده ایم تا هوای تازه بیشتری به قطار دمیده گردد و دریچه ورودی هوا نیز باز شده است. همچنین در ابتدا و انتهای هر واگن فن های خروجی هوا واقع شده است که در شرایط اضطراری کاربرد دارند، اما تمامی فن های خروجی هوا را روشن کرده ایم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اضافه کرد: در قطار های کرج نیز همانند سیستم های تهویه قطار های DC تعدادی از پنجره ها را باز کرده ایم و دریچه ورودی هوای سیستم های تهویه نیز در حالت دائم باز می باشد.

نوبخت با تاکید بر اینکه با اقدامات فوق گردش هوا در داخل واگن ها بسیار بهتر شده است اضافه کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از هواکش های ایستگاه ها با توجه به احتیاج و در زمان بندی تعیین انجام می شد همچنین وی توضیح داد: در حال حاضر با افزایش زمان فعالیت هواکش ها و هواساز ها و تغییر مستمر در برنامه فعال آن ها در مترو سعی کرده ایم جریان هوا در مترو را افزایش دهیم.

وی گفت: از هواساز ها و هواکش ها می توان به نحوه دلخواه استفاده و عمل مکش و دمش هوا را تنظیم و بر اساس احتیاج ایستگاه ها تغییر دهیم.

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه هر ایستگاه مترو دارای 5 هواساز می باشد؛ که دو هواکش بین راستا (داخل تونل های منتهی به ایستگاه) تعبییه شده اند و دو هواساز در ابتدا و انتهای سکو ها (محل تلاقی تونل و ایستگاه) و یک هواساز نیز عمل هوا دهی به ایستگاه را انجام می دهد. گفت: برای هواکش های میان تونلی و دریچه هواساز ها برنامه ای بر اساس ایجاد جریان هوای بیشتر در ایستگاه ایجاد نموده ایم تا سیستم های تهویه بر اساس کارکردی که احتیاج است، تحت عنوان هواکش یا هواساز در مدار بهره برداری قرار گیرند.

وی اضافه کرد: در خطوط 1 و 2 متروی تهران که از خطوط قدیمی هستند سیستم های تهویه تکمیل هستند گفت: سیستم تهویه در خطوط جدید کاملا برگشت پذیر بوده و با یک صفحه دیجیتال به صورت اتوماتیک و تنها با فشار یک دکمه، تغییر جهت یافته و کارکرد آن از هواساز به هواکش و برعکس تغییر می نماید.

نوبخت گفت: تعمیرات دوره ای سیستم های تهویه به طور مرتب انجام می گردد و در حال حاضر می توانیم این اطمینان را به شهروندان در مورد عملکرد مناسب تهویه ایستگاه ها بدهیم تا نگرانی نداشته باشند.

وی گفت: یکی از مسائل بسیار مهم با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در خطوط مترو تردد می نمایند مساله حفظ سلامت و ایمنی مسافران است که مورد توجه جدی ما واقع شده است.

نوبخت گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و پرو تکل های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا بر مبنا افزایش جریان هوا سیستم های تهویه تمامی قطار ها فعال هستند و میزان نرخ خرابی را به صفر رسانده ایم و با رصد روزانه ایی که انجام می گردد در صورت خرابی، سریع در انتهای راستا اقدام به اصلاح آن می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1517

به "بهبود سیستم های تهویه در شهر زیرزمینی در ایام کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود سیستم های تهویه در شهر زیرزمینی در ایام کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید