انتقاد سخنگوی دولت از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

به گزارش مجله آراد، علی ربیعی سخنگوی دولت از بیانیه دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی پس از تصویب قانون جنجالی مجلس درباره برنامه هسته ای انتقاد کرد.

انتقاد سخنگوی دولت از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

مصوبه هفته گذشته مجلس درباره برنامه هسته ای ایران همچنان خبرساز است. یکی از مسائل بحث برانگیز در این باره این بود که آیا مجلس با شورای عالی امنیت ملی هماهنگی انجان داده است.

دولت معتقد بود مجلس نمی تواند در این باره تصمیمی بگیرد چرا که موضوعی فراقوه ای است و باید در شورای عالی امنیت ملی آنالیز گردد. اما مجلس هم تاکید داشت که با شورای عالی امنیت ملی مشورت شده است.

از طرف دیگر دولت هم بیان کرد که شورا مصوبه ای در این باره نداشته است. در این باره دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بیانیه ای صادر کرد و به نوعی از مصوبه مجلس دفاع کرد.

شورای عالی امنیت ملی تاکید نمود که مصوبه مجلس مسئله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمی کند. با اینحال امروز سخنگوی دولت گفت که وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی که با این مصوبه ارتباط مستقیم دارند معتقد بودند خلاف مصالح ملی است.

بخوانید: بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره قانون جنجالی مجلس

امروز علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش شورای عالی امنیت ملی درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و چگونگی اجرای آن در دولت، گفت: حرف دولت این بود که وقتی قانونی به این مهمی بر زندگی روزمره و معیشت مردم، اقتصاد و سیاست خارجی اثر می گذارد، دولت باید طرف مشورت قرار می گرفت. بعضی از قوانین مختص یک زمان نیستند و تمام مسائل مالی، سیاسی و اجتماعی را متاثر می نمایند و به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

ربیعی اضافه کرد: اگر این موارد مربوط به حوزه کلان ملی و امنیت کشور باشد، انتظار این بود که نظرات اعضای دولت در شورای عالی امنیت ملی دریافت می شد و در یک اجماع عمومی و با نظر کارشناسان انجام می گرفت. دولت به این فرایند تاکید داشت و مسأله از آنجا شروع شد که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت، ما برای این طرح هماهنگی های لازم را به عمل آوردیم و بیش از 2 ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره داشته ایم.

سخنگوی دولت معتقد است با طرح این سخن، مناقشات بعدی پیش آمد که منجر به ارائه بیانیه از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد و ابهاماتی در مورد دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی پیش آورد.

ربیعی با بیان اینکه کار دبیرخانه کارشناسی و ارائه جمع بندی به رییس شورا است، اظهار کرد: کانال اول ارجاعات مستقیم رییس جمهوری به عنوان رییس شورا و کانال دوم ارجاعات رهبری که توسط رییس جمهوری ارجاع می گردد یا مصوباتی که به موجب آن، دبیرخانه در زمینه ای مسئولیت می یابد، است و آنچه از اطلاعیه دبیرخانه بر می آید ورودشان براساس مصوبه شورای عالی بوده است.

ربیعی ادامه داد: تعدادی از اعضای اصلی و پراهمیت در این موضوع - که از دولت عضو شورای عالی امنیت ملی هستند - معتقدند که در فرآیند تصمیم سازی دبیرخانه نقشی نداشته اند یا دیدگاه های آن ها در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین براساس بند اعلانی دبیرخانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظاهرا می بایست تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات می شد.

او اضافه کرد: آنچه که معین است، این است که این بند رعایت نشده است؛ بنابراین شایسته بود که دبیرخانه نسبت به اجرای این بند که توسط قانونگذار رعایت نشده است اطمینان حاصل می کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سنت کار در دبیرخانه شورای عالی همواره این بوده که در اینگونه موارد که بنابر بر مصوبه، موضوعی به دبیرخانه ارجاع می گردد وظیفه می یابد تصمیمات مهم و ارجاعی دبیرخانه را پس از تایید رییس شورای عالی امنیت ملی ابلاغ کند، تاکید نمود: اما رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، پس از مصوبه شورای عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم می گوید تعاملی نداشته است.

او گفت: همچنین در بیانیه شورای امینت ملی آمده است که مجلس با تعامل و همکاری وزارت خارجه آنالیز کند. متاسفانه در این فرایند نه تنها تعامل و هماهنگی صورت نگرفته بلکه امکان حضور نماینده وزارت خارجه در جلسات نیز مهیا نشده است.

بخوانید: ماجرای تایید مصوبه جنجالی مجلس توسط شورای نگهبان

سخنگوی دولت با بیان اینکه در اطلاعیه دبیرخانه آمده این مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی وارد نمی کند، معتقد است: چطور ممکن است که دبیرخانه ای که وظیفه بنیادی آن تجمیع نظرات و کارشناسی تخصصی است به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند؟

منبع: فرارو
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 1503

به "انتقاد سخنگوی دولت از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد سخنگوی دولت از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید