طول عمر این جانور، تنها یک ساعت است

به گزارش مجله آراد، اغلب جملاتی مانند زندگی خیلی کوتاه است و باید روز را غنیمت بشماریم به گوشمان می خورد، اما به نظر می رسد در مقایسه با بقیه ساکنان زمین، انسانها بسیار بیشتر از سایرین در اینجا وقت دارند.

طول عمر این جانور، تنها یک ساعت است

به گزارش خبرآنلاین، گفتن قطعی سخت است. مطالعه دقیق زندگی های زودگذر برای محققان سخت است و تعداد زیادی از حیوانات هنوز در لیست مطالعه قرار دارند. با این حال، احتمالا مگس ها یک رقیب قوی برای موجوداتی با کمترین طول عمر هستند.

این حشرات آبزی به صورت شفیره از تخم بیرون می آیند و تا دو سال در زیر آب زندگی می نمایند. آنها سپس بال هایی را برای مراحل پایانی، یعنی مراحل سابیماگو و ایماگو چرخه زندگی خود برای جفت شدن در می آورند. بسیاری از مگس ها کمتر از 24 ساعت به شکل بالدار زندگی می نمایند، این در حالی است که بعضی حتی 5 دقیقه هم دوام نمی آورند.

بیشتر گونه های مگس در مرحله سابیماگو از آب به زمین و یا هوا منتقل می شوند و سپس در مرحله ایماگو فراوری مثل می نمایند. لوک ژاکوبوس، محقق و استاد زیست شناسی دانشگاه ایندیانا، دانشگاه پردو کلمبوس،گفت: آنها در هر دو مرحله دهان یا سیستم گوارشی ندارند و در عوض از ذخایر انرژی ساخته شده در زمان شفیره بودن خود، تغذیه می نمایند.

جاکوبوس گفت:بدون سیستم گوارشی حجیم، ماده ها فضای بیشتری برای تخم ها در داخل بدن خود دارند. من یکی از آنها را به قدری پر از تخم دیده ام که تخم ها حتی در داخل سر او وجود داشت. با وجود بیش از 10000 تخم در هر ماده، آنها می توانند از عمر کوتاه بزرگسالی خود استفاده موثری نمایند. مانند دیگر گونه های زنده سریع و جوان، این مگس ها به شدت شکار می شوند و باید تعداد زیادی بچه فراوری نمایند که به میزان کافی تا بزرگسالی زنده بمانند و فراوری مثل نمایند.

جاکوبوس می گوید: مگس های فسیلی باستانی تفاوت چندانی با مگس هایی که امروز می بینیم ندارند. سیستمی که آنها دارند برای آنها بسیار خوب کار می نماید.

هیث اوگدن، پروفسور زیست شناسی تکاملی در دانشگاه یوتا که تکامل مگس ها را مطالعه می نماید، گفت:این حشرات برای اولین بار حدود 350 میلیون سال پیش ظاهر شدند. اوگدن بعلاوه به این نکته اشاره نمود که در این دودمان حشرات، روش بالغ شدن آنها به عنوان یک شفیره و بعلاوه روش تخم گذاری آنها، نوعی سرمایه گذاری در طول زمان بوده است که یک استراتژی واقعا خوب برای بقای آنها به شمار می رود.

او گفت: به نظر می رسد که تکامل تصمیم گرفته است که مگس ها اکثراً هر کاری را که باید از نظر جمع آوری مواد مغذی به عنوان شفیره انجام دهند، انجام داده و به عنوان یک بزرگسال، فقط مکانیزمی برای پرواز، فراوری مثل و تخم گذاری داشته باشند.

به گفته پورتال تنوع زیستی دپارتمان منابع طبیعی جورجیا، مگس های ماسه ای آمریکایی (Dolania americana) کوتاه ترین عمر بالغ را در میان گونه های ثبت شده دارند. نرها پس از رسیدن به سن بلوغ کمتر از یک ساعت عمر می نمایند و ماده ها قبل از مرگ فقط پنج دقیقه فرصت دارند تا فراوری مثل نمایند. با این حال، مگس های ماسه ای آمریکایی، مدت دو سال از زندگی خود را به عنوان شفیره می گذرانند و سپس در یک مرحله به شدت کوتاه بالغ می شوند.

در بخش دیگری از قلمرو حیوانات اما به گفته موزه استرالیا، گوبی های هفت پیکر (Eviota sigillata)، تمام چرخه زندگی خود را در عرض دو ماه کامل می نمایند و کوتاه ترین طول عمر را در بین مهره داران شناخته شده دارند. این ماهی سه هفته از زندگی خود را به شکل لارو در اقیانوس می گذراند. بر اساس مقاله ای که در سال 2005 در مجله Current Biology منتشر شد، آنها بعد از این مرحله به مدت یک یا دو هفته روی صخره می نشینند تا بالغ شوند، در نهایت تنها بین سه تا سه هفته و نیم به صورت یک ماهی بالغ زندگی مینمایند.

منبع: livescience

منبع: فرارو
انتشار: 21 شهریور 1402 بروزرسانی: 21 شهریور 1402 گردآورنده: aradbld.ir شناسه مطلب: 2413

به "طول عمر این جانور، تنها یک ساعت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طول عمر این جانور، تنها یک ساعت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید